מיתוג חברות
כשמדברים על מיתוג חברות, אתם אולי חושבים על שפה עיצובית קבועה ולא משתנה שמלווה את המותג לאורך שנים רבות.
אז זהו, שהיום המצב קצת שונה.
עולם המיתוג השתנה מאוד בשנים האחרונות בהשפעת העידן הדיגיטלי. המותגים שאנחנו מלווים בסטודיו משיקים מוצרים בקצב הרבה יותר מהיר מאשר בעבר, מגיבים מהר יותר למגמות בשוק ובהתאמה נדרשים לרענן ולחדש את נראות המותג.
תכירו את live branding – מיתוג חי
אנחנו חיים בעולם שמשתנה בקצב מטורף, סף הגירוי רק הולך ועולה ולקוחות נוטים להשתעמם הרבה יותר מהר. בתקופה הזו מיתוג כבר לא יכול להישאר כפי שהיא לאורך שנים, ויש צורך לאמץ גישה חדשנית יותר. גישת ה- Live branding מתירנית יותר מגישת המיתוג המסורתית והיא מגדירה מחדש אפשרויות לשינוי ועדכון אלמנטים גרפיים של המותג.
אז מה בעצם השתנה?
פעם תהליך מיתוג החברות היה מגדיר קוד ויזואלי שמכיל הגדרות קבועות ומוחלטות: לוגו, צבעוניות, אייקונים, טיפוגרפיה ועוד, שמעוגנים בספר מותג. ספר מותג הוא מדריך שמגדיר את צורת העבודה עם ההחלטות הגרפיות שנקבעו. היום מתייחסים אל ספר המיתוג פחות כאל תנ"ך ויותר כמו נקודת מוצא ממנה אפשר לצאת לכיוונים חדשים.
מודל העבודה שלנו בסטודיו הוא ליווי צמוד של לקוחות באופן קבוע, כאשר אנחנו מטפלים בכל נקודות המפגש שלהם עם הצרכן. לכן אנחנו חווים יחד עם הלקוחות שלנו את השינויים וההתפתחויות בשווקים ובסביבה התחרותית שבה הם פועלים, ונדרשים להגיב בהתאם.
בגישה שלנו, תמיד נשמור ונטפח את האופי, הערכים והסיפור הייחודי של המותג. ולעומת זאת ביטויים חזותיים כמו סגנון תמונות, איורים, צבעוניות, שפה צילומית ופלטת צבעים – ניתנים לשינוי ולעדכון, בהתאם לצרכים של המותג ולטרדנים העדכניים בעולם.
למשל בחברת אלקטרה air זיהינו שאופי המותג הוא אלגנטי ואקסקלוסיבי. לא מדובר על אופי העיצוב ברמה השטחית אלא ממש על ה-DNA של החברה. האיכות הזו באה לידי ביטוי בפיתוח המוצרים המוקפדים שלה, בשירות שאותו היא נותנת, באירועים שונים ובכלל נושבת בתוך רוח הארגון מההנהלה ועד לעובדים. את האופי הייחודי הזה תמיד נרצה לשמר, אך הגישה החדשה מאפשרת לנו לתת לו פרשנויות שונות.
ההתייחסות לעיצוב היא כמו יצירת קולקציות בעולם האופנה. בדיוק כמו בחילופי עונות, בכל תקופה אנחנו נדרשים לחדש ולרענן תוך שמירה על האופי הייחודי של המותג.
כך למשל סביב אירוע תחילת השנה השקנו קטלוג מוצרים ואירוע חברה שהדגיש סיפור ויזאולי של עולמות הלייף סטייל, דרך בתים וחללי עבודה מעוצבים בסטייל. ובהמשך לאותה שנה עברנו לשפה עם ביטויים גרפיים מופשטים עם שימוש נרחב בצבעי זהב בסגנון אלגנטי. למרות השוני הוויזואלי ביניהם, בבסיסם שניהם מבטאים אלגנטיות ואיכות.
במקביל לשינויים אנחנו תומכים גם בחדשנות במוצרים אותם החברה מפתחת. דוגמה לכך היא אפליקציית המתקינים של אלקטרה air. שהיא מועדון הטבות המאפשר למתקיני המזגנים לצבור נקודות ולקבל מתנות ופינוקים בהלימה למכירות שהם מבצעים או השקת ניוזלטר חודשי שמספר על כל מה שקרה בחודש האחרון – מוצרים חדשים, פעילויות, כנסים וכו'.
בשני המקרים האלו נדרשנו לא רק לייצר קולקציית עיצוב חדשה, אלא גם לתת תמיכה לכלים הדיגיטליים החדשים שנולדו.
להשתנות, אבל בצעדים קטנים
בעבודה שלנו על מיתוג בנק מרכנתיל, אנחנו מבצעים שינויים קטנים בכל פעם. זהו מותג שלא מחפש להשתנות בבת אחת בצורה דרמטית. זוהי החלטה מודעת שמבטאת את הגישה של הבנק כגוף אחראי ושקול. בעבודה על המותג לאורך השנים המותג התקדם צעד אחרי צעד משפה גרפית מאוד רצינית ומאופקת לשפה עם ניחוח צעיר יותר. בתהליך ההדרגתי הוספנו גוון ירוק רענן, בשילוב איורים קלילים וככה יצרנו שילוב של שני מסרים בשפה אחת – מראה עדכני וצעיר מצד אחד ותחושה של "מבוגר אחראי" מצד שני.
Live branding משנה תדמית
לעומת מרכנתיל, בעבודה שלנו בעיריית אשדוד הצלחנו לייצר מהפך בזכות גישת ה-live branding.
העיר אשדוד מורכבת מאוכלוסיות שונות מאוד אחת מהשנייה – עולים חדשים, חילוניים, דתיים ועוד. האתגר שלנו היה לדבר על מגוון האוכלוסיות הרבות שבה, ובחרנו להתייחס אליהן כמיקס שהוא חגיגה צבעונית. לכן יצרנו שפה צבעונית עשירה וכיפית שמבוססת על צבעי לוגו העיר ומתבססים עליו כדי לייצר רעננות ושינוי חיובי. באלמנטים שילבנו שפה איורית שמחזקת את תדמית העיר כמקום שכיף לחיות בו אל מול הים.
אפשר בקצרה? בטח!
מיתוג חברות מאבחן מהם האופי, הגישה וסיפור המותג הייחודי של כל חברה ונותן להם ביטוי חזותי בלוגו, טיפוגרפיה, גריד, צבעוניות, אייקונים, שפה ועוד
גישת ה-live branding משמרת את האופי והגישה הייחודית של המותג וממנו יוצא לכיווני עיצוב חדשים בהתאם לצרכים והאתגרים העסקיים המשתנים.
מיתוג החברה יבוא לידי ביטוי בכל נקודות המפגש של המותג עם הלקוח החל מהלוגו והשם ועד לאתר אינטרנט, קמפיינים פרסומיים וחומרים שיווקיים מודפסים.
מצד אחד לשמר את רוח ואופי המותג ומצד שני לתת לו ווייב צעיר ועדכני שמאפשר לו את הגמישות להגיב ולהתמודד עם השינויים המהירים שחברות מסחריות מתמודדות איתם בתקופה הזו.
חברות שפועלות בעולם תחרותי לא צפוי ומאתגר וארגונים שלא מעוניינים במהפכות גדולות אך עדיין רוצים לרענן ולחדש.