השירותים שלנו / מיתוג / מיתוג מעסיק Employer branding
מיתוג מעסיק Employer branding מיתוג מעסיק Employer branding

מה זה מיתוג מעסיק?

מיתוג מעסיק הוא הדרך של חברה או ארגון לשווק את עצמה ולשפר את התדמית שלה מול עובדי החברה עצמם ומול עובדים פוטנציאלים. כלומר המוצר הוא הארגון עצמו וקמפיין מיתוג מעסיק מציג אותו כמקום ששווה לעבוד בו. קמפיינים כאלו נפוצים בחברות וארגונים גדולים שעומדים לפני גיוס מאסיבי.
קמפיין מיתוג מעסיק טוב יהפוך העובדים לשגרירים של הארגון ואת מקום העבודה לאטרקטיבי ונחשק. עובד שאוהב את מקום העבודה יפיץ את הבשורה במעגלים החברתיים שלו וימשוך אל החברה עובדים פוטנציאלים חדשים. הוא יספר על כך ברשתות החברתיות שהופכות לפלטפורמה פרסומית אורגנית.
כשעובד פוטנציאלי מתלבט אם להצטרף לארגון הוא יחפש עובד בארגון או עובד לשעבר להתייעץ איתו. בארצות הברית למשל משתמשים באתר glassdoor שבו עובדי חברות משתפים את חוות דעתם על הארגון בו הם עובדים או עבדו, בעילום שם. המגמה הזאת מתרחבת בעולם ומגיעה גם לישראל. לכן חשוב להשקיע במיתוג מעסיק ובהפיכה של העובדים לשגרירים.

איך יוצרים מיתוג מעסיק מיתוג מעסיק

דוגמא למיתוג מעסיק

בקמפיין גיוס העובדים שיצרנו לחברת שטראוס התחלנו ממחשבה על החברה המוכרת – חיפשנו את נקודות החיבור של העובדים לחברה. בקמפיין לקחנו את המוצרים האהובים והנוסטלגיים של שטראוס ושמנו אותם בפרונט בצורה בולטת ומשעשעת ולצידם עובדי החברה. המסר של הקמפיין – עובדי החברה יכולים להשפיע על המוצרים הבאים ולהיות חלק מחברה חזקה שמוצריה קיימים בכל בית בישראל.
כוכבי הקמפיין היו עובדי החברה בעצמם, שהשתתפו לראשונה בחייהם ביום צילומים מקצועי. חוויה שכללה איפור, הלבשה, בימוי, צילום והמון התרגשות באוויר. יום הצילום הפך לשיחת היום בחברה והורחב ליום צילום שני לעובדים נוספים שביקשו להשתתף גם הם בקמפיין.
זאת דוגמה מצוינת לקמפיין גיוס עובדים שפונה החוצה עם מודעות פרסום ברשתות החברתיות ובמקביל מצליח ליצור חיבור חזק של העובדים לחברה, תפיסה חיובית כלפיה, ועובדים שהופכים לשגרירים.

איך מיתוג מעסיק בא לידי ביטוי ולמה הוא חשוב כל כך?

אתם עובדים במשרד? תסתכלו רגע סביבכם ונסו לספור בכמה דרכים שונות אתם מתקשרים עם הארגון ועם שאר העובדים – מיילים, ווטסאפ, פוסטרים במשרד, שיחות טלפון, קבוצות פייסבוק פרטיות ועוד. עם השנים דרכי התקשורת רק הולכות ומתרחבות.
כשבונים אסטרטגיה של מיתוג מעסיק חשוב לשים לב מתי ובאילו דרכים אנחנו פונים לעובדים. מצד אחד חשוב לנו לתפוס אותם במקומות שמעניינים אותם – כמו בפיד ברשתות החברתיות, ומצד שני צריך לעשות זאת בחוכמה כדי לא להעמיס מדי. קמפיין מיתוג מעסיק טוב שתופס את העובדים בזמן ובמקום הנכון, יגרום להם לרצות לשתף אותו בעצמם מבלי שיתבקשו לעשות זאת.
אצל לקוחות גדולים שלנו כמו רכבת ישראל וחברת החשמל קיים אתגר משמעותי ביצירת תקשורת עם העובדים, מכיוון שחלק גדול מהם עובד בשטח וכמעט לא מבקר במשרדי החברה. במקרים האלו התקשורת המודפסת במשרדים כלל לא רלוונטית לעובדים וערוצי הסושיאל כמו ווטסאפ ופייסבוק מקבלים תפקיד מרכזי בקמפיין.

לפעמים קורה שקמפיין מיתוג מעסיק, מושקע ומרשים ככל שיהיה, לא מקבל מספיק חשיפה ופידבק. זה קורה כי הוא נראה יותר מדי כמו פרסומת. לכן חשוב במסגרת הקמפיין לראות את העובדים, לשתף אותם ולתת להם ערך אמיתי. כמו בכל תוכן – האותנטיות מורגשת ואי אפשר לזייף אותה. אחד הלקוחות שלנו, ילין לפידות בית השקעות, הגדיל לעשות ומקיים מפגשי חברה קבועים לעובדים שכוללים הקרנות סרטים וערבי שתייה. זוהי פלטפורמה מצוינת לחשיפת תכנים פנים ארגוניים כחלק מההווי המשרדי.

איך נחזק את הקשר עם העובדים?

חלק מאסטרטגיית מיתוג מעסיק היא יצירת סביבת עבודה נעימה לעובדים. זה מתחיל מהמשרדים עצמם, שם מבלים העובדים את רוב זמנם וממשיך לאירועי חברה וטיולים. בכל פלטפורמה כזו ניתן לחזק את הקשר בין העובד לארגון. במקרה הזה, אנחנו עובדים לא רק מול מחלקת השיווק אלא בעיקר מול אנשי משאבי האנוש בחברה.
כך למשל במשרדי אלקטרה עיצבנו את משרדי החברה, אבל לא הסתפקנו רק בפן הוויזואלי אלה גם בחוויה של העובדים.
בכניסה למשרדים קיימת עמדת קפה שהיא חלק משיתוף פעולה בין אלקטרה לארגון ״קפה שכולו טוב״, כאשר הבריסטה הוא אדם עם צרכים מיוחדים. פינת הקפה ממותגת עם מסרים משעשעים שמעלים חיוך על הפנים. זו נקודה שבה העובד נתקל בכל יום ומרגיש גאווה בארגון שלו.

מלווים את העובדים מגיוס ועד פרישה

מהניסיון שלנו, ארגונים לרוב משקיעים יותר במיתוג מעסיק בשלב הגיוס ובתקופת העבודה הראשונה של העובדים בחברה. הגישה הזאת שגויה – חשוב להשקיע בכל עובדי החברה כי כולם שגרירים שמספרים את סיפור החברה.
דוגמה טובה לכך היא חוברת ״פורשים״ שיצרנו לרכבת ישראל ומביאה לעובדי החברה הפורשים תוכן רלוונטי וחשוב על הפנסיה שלהם, כולל טפסים והסברים על הגשתם. מטרת החוברת היא לסייע לעובדים לצלוח את המעבר מהארגון לפנסיה בקלות. בחוברת שילבנו גם תכנים מעניינים וחשובים לתקופה הזו בחייהם של הפורשים – תוך שיתוף פעולה עם לקוח אחר שלנו, ילין לפידות בית השקעות. הוספנו גם המלצות על טיולים, הרצאות, הסברים על רשתות חברתיות ותכנים נוספים במטרה להפוך את היום שאחרי לנעים ואופטימי יותר.
בנקודה הזו גם הפורשים עצמם זוכים ליחס הוגן ומכבד לאחר שנים של עבודה בארגון, וגם העובדים הקיימים רואים את החיבוק החם וההתחשבות לה זוכים עובדים שסיימו את תפקידם. הארגון מעביר מסר שהוא לא רק מדבר אלא גם פועל, ומתייחס כראוי גם לעובדים שסיימו את תפקידם.

אפשר בקצרה? בטח!

הדרך של חברה לשווק את עצמה פנימה – לעובדים שלה, והחוצה – לגיוס עובדים חדשים.
היא עושה זאת ביצירת תוכן אמיתי ובעל ערך לעובדי החברה שהופכים לשגרירים הכי טובים שלה.

חברות קטנות בדרך כלל מצליחות לשמור על אווירה חמה ומשפחתית ולכן לא זקוקות להשקעה במיתוג מעסיק, אך בחברות בינוניות וגדולות שבדרך כלל מתקשות יותר לייצר את האווירה הזו, ומבינות את חשיבות חיבור העובדים לסיפור המותג ולגיוס עובדים עתידיים – מיתוג מעסיק מומלץ בשביל לגשר על הפער הזה.

במיתוג מעסיק נעבוד על גיבוש סיפור שמכיל בתוכו היתרונות של החברה מול המתחרים, נאיר את הפן המיוחד בארגון, ונגיש אותו בצורה אותנטית שמעודדת שיתוף פעולה עם העובדים.

סיפור המותג שלנו אף פעם לא יישמע כלפי חוץ רק בצורה שבה אנחנו מספרים אותו, לא משנה כמה נשקיע בפרסום וננסה לפאר את הארגון. עובדי הארגון בשיחות שלהם עם חברים וברשת מספרים את החוויה האישית שלהם. כדי שקמפיין מיתוג מעסיק יעבוד טוב הוא צריך להתבסס על תוכן אמיתי, לשתף את העובדים ולחבר לפעילויות אמיתיות שנותנות ערך וחוויה מרגשת, ולא להסתפק בעיצוב יפה בלבד.

מיתוג מעסיק נכון וטוב יוצר חוויה שלמה ומשקיע בעובד לאורך כל תקופת עבודתו ולא רק בסמוך למועד הגיוס, אלא גם בעבודה היומיומית, עד תקופת הפרישה עם חוברת פרישה שמסייעת במעבר לחיים החדשים בפנסיה ומשאירה אותו עם תחושה טובה.

משאירים לנו פרטים פה

בואו נדבר